Thursday 3 July 2008

αόρατοι κι εφήμεροι, εμείς.

Έχω ένα καλό κουσούρι (μεταξύ άλλων, πάντα). Αφού δω μια παράσταση που μου αρέσει, ψάχνω στο ίντερνετ οτιδήποτε έχει γραφτεί για αυτήν, για το έργο, τη σκηνοθεσία, τους συντελεστές κοκ. Σήμερα, ζώντας μια ακόμη ατέλειωτη καλοκαιρινή μέρα αργομισθίας, εντόπισα στο λαπτοπ μου ένα απόσπασμα από μια κριτική στην Ελευθεροτυπία για την παράσταση της Αριάν Μνούσκιν, τους «Εφήμερους», που ανέβηκε πέρσι στο Φεστιβάλ Αθηνών. Περιγράφει μια σκηνή της παράστασης:

«…Δικαστικός κλητήρας καταμετρά σε ένα μίζερο σαλονάκι τα ευτελή υλικά αγαθά του. Η μουδιασμένη ιδιοκτήτρια τρέμει. Δύο χρόνια απλήρωτο νοίκι. «Φαίνεται πουθενά ότι εισπράττετε λεφτά;» τη ρωτά. «Όχι». «Δεν υπάρχετε!» την αποστομώνει ο κλητήρας, συνεχίζοντας την καταγραφή…»

Θυμήθηκα αμέσως ότι είχα ανατριχιάσει με την απάντηση του κλητήρα.

“Vous n’ existez pas.”

Και κατάλαβα εκ των υστέρων ότι ανατρίχιασα επειδή ένιωσα πόσο δίκιο είχε ο κλητήρας. Πόσο πολύ, όντως, υπάρχει μες στη ζωή μας αυτή η αντίληψη. Ότι οι άνθρωποι που δεν έχουν εισόδημα είναι αόρατοι. Δεν είναι «σαν εμάς», δεν μας αφορούν. Αντίστοιχα, το ίδιο συμβαίνει με όσους ανθρώπους διαφέρουν από το πρότυπο του μέσου λευκού δυτικού, ο οποίος εργάζεται – μανιωδώς συνήθως – ώστε να έχει σπίτι, αυτοκίνητο, κήπο, σκύλο, εξοχικό και πάει λέγοντας. Το καταναλωτικό πρότυπο, βουτηγμένοι στο οποίο μεγαλώσαμε όλοι, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Αντίθετα, αφήνει όποιον δεν μπορεί να παίξει με τους όρους του – και άρα δε μπορεί να εξυπηρετήσει την επιβίωσή του – εκτός, στο περιθώριο.

Ανύπαρκτοι, λοιπόν.

Σύμφωνα με το δικαστικό κλητήρα, όσοι δεν φαίνεται να εισπράττουν λεφτά, είναι ανύπαρκτοι. Σύμφωνα με τους περισσότερους από εμάς, όποιος δεν φαίνεται να κάνει ακριβώς το ίδιο με τον διπλανό του, ακριβώς αυτό που ζητάει η κοινωνία ώστε να θεωρείται κανονικός, χρήσιμος, κλπ είναι επίσης ανύπαρκτος.
Αόρατος.

Όταν δεν βλέπουμε τον Άλλο δίπλα μας, δεν τον ακούμε κιόλας, δεν μιλάμε για αυτόν.

Σιωπή.

Η μη ορατότητα και η σιωπή ίσως να ενισχύουν την αυτό-εικόνα μιας κοινωνίας που δεν κινδυνεύει.

Ωστόσο – επειδή πάντα υπάρχει ελπίδα, ή τουλάχιστον «πρέπει» να υπάρχει – όσο οι άνθρωποι έρχονται σε πιο κοντινή επαφή μεταξύ τους, τόσο υποχωρεί η τάση τους να προσεγγίζουν τους άλλους ανθρώπους με βάση κατηγορίες (πχ str8-bi-gay, λευκός-μαύρος, ψηλός-κοντός).

Και σιγά σιγά η συμπάθεια και η κατανόηση βρίσκουν το χώρο τους.

8 comments:

ProFyLaKtiKo said...

Σαν την Κλαίρη Κατσαντώνη από το ρετιρέ..

καλησπέρα....

oblivion said...

Μπαρντόν;

the boy with the arab strap said...

ειμαι αορατος τελικα ,σε πολλες κατηγοριες για αυτο δεν συμβαινει τιποτα .....

mahler76 said...

Οι "Εφήμεροι" ήταν μία συγκλονιστική παράσταση.
όπως τα λές είναι. Οι άνθρωποι πλέον υπολογίζονται ως αγοραστικές μονάδες, ως καταναλωτική δύναμη. Αυτό ώθησε και στην υιοθέτηση του περίφημου 10% ως ποσοστού στην Αμερική, για να μπορούμε να έχουμε φωνή ως το 10% της καταναλωτικής αξίας του πληθυσμού....
Και το χειρότερο δεν είναι πως μας αντιμετωπίζουν ως καταναλωτικές μονάδες (διότι αυτός που εισπράττει είναι και αυτός που ξοδεύει) μόνον οι εταιρίες, αλλά και οι συνάνθρωποι μας...
Στο χέρι μας είναι να αλλάξουμε αυτό το τελευταίο.
Καλή σου μέρα.

brainwaves said...

Καλημέρα σας, καλημέρα!

Ήρθα και ενίσταμαι... :-)

Mainstream ή αόρατος.

Μοιάζει αυτό να είναι δίλημμα υπαρκτό; Σε μια εποχή που το "διαφορετικό" έχει συχνά διαστάσεις μόδας;

Με τόσες οργανωμένες προσπάθειες κατά της φτώχειας, της πείνας, της εξαθλίωσης, των ασθενειών, των ανισοτήτων... Με την ενίσχυση των προσπαθειών από ανθρώπους όλων των κοινωνικών και οικονομικών στρωμμάτων...

Καταγράφω τη θετική πλευρά του νομίσματος, χωρίς να παραγνωρίζω την αρνητική. Αυτή καταγράφηκε στο post.

Γινόμαστε συμμέτοχοι σε μια προσπάθεια ορατότητας.

ps: oblivion σ' ευχαριστούμε για το ωραίο post και τις αφορμές για συζήτηση...

oblivion said...

κρασί & νερό στα όνειρά μας: όντως σε όσο περισσότερες κατηγορίες είναι κανείς, τόσο εντονότερο είναι το φαινόμενο, αλλά όπως λέει κι ο mahler76 κάποια πράγματα είναι στο χέρι μας να τα αλλάξουμε.

mahler76: για μια ακόμη φορά θα συμφωνήσω! Καλημέρα!

brainwaves: Δεν έχουν όλα τα διαφορετικά τη διάσταση της μόδας - ευτυχώς κιόλας. Ο φτωχός δεν είναι μοδάτος, ούτε ο νέος εργαζόμενος των 700 ευρώ, ούτε ο Πακιστανός μετανάστης, ούτε η Νιγηριανή θύμα trafficking, ούτε το άτομο με ειδικές ανάγκες, ούτε η Τσιγγάνα 17χρονη μητέρα που δεν έχει τελειώσει το γυμνάσιο, ούτε οι εγκατεταλελειμένοι ηλικιωμένοι κοκ Επίσης δεν είναι ορατοί όλοι αυτοί. Όπως δεν είναι ορατοί και οι ομοφυλόφιλοι, εκτός από αυτούς που ευτυχώς βγαίνουν από "τη ντουλάπα".. Οπότε το στίγμα και η απόρριψη από την κοινωνία - ακριβώς επειδή δεν επιβεβαιώνουν τον κανόνα - συνεχίζεται, μέχρι να καταλάβουμε ότι είναι δίπλα μας και ίσοι με μας. Όσο για τις προσπάθειες που λες, αφενός είναι λίγες αφετέρου όσοι τις κάνουν πάνε με το σταυρό στο χέρι χωρίς τη στήριξη που θα έπρεπε. Και στο λέω με βεβαιότητα γιατί λόγω δουλειάς το ζω καθημερινά. Anyway, σόρρυ για το κατεβατό, σε ευχαριστώ για το σχόλιο και κυρίως για το χαμόγελο!

brainwaves said...

@oblivion
Δεν είναι μόδα ο φτωχός, αλλά ούτε ο πλούσιος είναι μόδα. Ο ανάπηρος δεν είναι μόδα, αλλά ούτε ο αρτιμελής. Ο ομοφυλόφιλος δεν ξέρω αν είναι, ο ετεροφυλόφιλος δεν είναι σίγουρα.
Τέλος πάντων, δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να αναλωνόμαστε στο τι είναι μόδα και τι όχι.
Για μένα είναι όλοι ορατοί. Και αφού είναι για μένα, για σένα, για τον mahler, για τον Κώστα, τη Μαρία, την Αργυρώ δεν μπορούμε και δεν πρέπει να βλέπουμε μόνο τις αρνητικές διαστάσεις ενός κοινωνικού φαινομένου.
Πρέπει να βλέπουμε και το φως και να το ενισχύουμε με ατομικές και ομαδικές προσπάθειες.
Η στήριξη καλοδεχούμενη, αλλά και χωρίς αυτήν μπορούμε...
Αν περιμέναμε στήριξη για όλα στη ζωή μας, δε θα άλλαζε τίποτα στον κόσμο...

xxx

tovenito said...

από τη στιγμή που έχεις ένα νούμερο, μία ταυτότητα, υπάρχεις, έστω και σιωπηρά. απλά δεν διαφέρεις, είσαι ένα με την μάζα. 592